Ashtanga starters groep

In de Ashtanga starters groep worden de yogahoudingen beoefend met aandacht voor het lichaam, de adem en de techniek. Hiermee is deze vorm van yoga een voorbereiding voor de Ashtanga yoga en een eerste voorbereiding op meditatie (Dhyana en zevende stap op het achtvoudige yogapad).

Het achtvoudige yogapad van Patanjali, weer mens worden zoals ‘mens’ bedoeld is te zijn. De weg daarheen is een lange reis. Elke yogahouding is een voorbereidende oefening (Asana en derde stap op het pad). Deze vorm van yoga is een geliefde vorm van yoga omdat de vorm sportief is.

Op het moment dat je met je volle aandacht bij de uitvoering en techniek van de yogahouding bent, zodra je voelbare verbinding ervaart met het lichaam en met de grond onder je lichaam, zodra je aandacht meereist met de adem het lichaam in, dan komt er vanzelf meer rust in je hoofd.

Je aandacht wordt van buiten naar binnen gericht, je ontdoet je een uur lang van de overload aan externe gerichte zintuiglijke informatie. In dat uur werk je aan gerichtheid op de interne informatiebron, jezelf.

De Ashtanga starters groep is een goede voorbereiding om na enige tijd over te stappen naar Ashtanga Yoga op de maandag avond. Ashtanga yoga vraagt meer yoga ervaring.

De les begint altijd met een korte meditatie waarin lichaam en geest voorbereid worden op de uitvoering van verschillende de asana's. De asana beoefening stroomt op een natuurlijke manier uit deze voorbereiding voort (soms startend vanuit beoefening van Zhineng Qigong, vijf elementen Qigong, Wudang Wuxin Qigong, allen oefeningen uit de Chinese bewegingsleer). Alle houdingen worden aangeboden in een op elkaar afgestemde manier en zo ontstaat steeds weer een andere les. De houdingen lopen vloeiend in elkaar over, de adem leidt de beweging. Je wordt daar rustig en stil van. Dat is wie jij bent.

 

De lessen zijn gebaseerd op een methode die ruimte en veiligheid creëert. Hierdoor ontstaat er een toegankelijkheid voor gevorderde en beginners, voor jong en ouder. Dit wil niet zeggen dat er niet wordt gewerkt, normaal gesproken heb je na de les beslist het gevoel wat gedaan te hebben.

Iedere les duurt een uur en tien minuten, inclusief een korte start meditatie en een korte eind ontspanning.

Waar werk je aan tijdens de  ashtanga starters groep

  • Geweldloosheid, zorgzaamheid (Ahimsa)
  • Zelfbeschouwing, jezelf ontwikkelen (Svadhyaya)
  • Lichamelijke oefening (Asana)
  • Ademhaling (Pranayama)
  • Concentratie (Dharana)
  • Meditatie (Dhyana)
  • Volledige overgave (Samadhi) tijdens de eindontspanning

 Jouw voordelen als je Ashtanga starters yoga ervaart.

  • Je wordt flexibeler en ervaart kracht in lichaam en geest.

  • Je ervaart minder stress en meer rust.

  • Je ontvangt meer energie en ervaart meer balans.

  • Je merkt dat yoga de maalstroom van zinloze gedachten beperkt.

content image