Flow Hatha yoga

In de Flow Hatha yoga worden de yogahoudingen beoefend met aandacht van de geest voor het lichaam, de adem in het lichaam en de verbinding die het lichaam heeft met de grond en de lucht of het licht.  Zodra adem, aarding (gronding) en houding in volledige aandacht ervaren worden als ‘eenheid’ dan groeit het innerlijk bewustzijn. We worden dan weer mens zoals ‘mens zijn’ bedoeld is te zijn. De weg daarheen is een lange reis. Elke yogahouding is op een bepaalde manier vergelijkbaar met het dagelijks leven.

Op het moment  dat je met je volle aandacht bij de uitvoering van de yogahouding bent, zodra je voelbare verbinding ervaart met het lichaam en met de grond waarop je staat, zodra je aandacht meereist met de adem dan draagt de aarde je lichaam moeiteloos (aarden).

Je aandacht wordt van buiten naar binnen gericht en de ervaring is voelbaar in het lichaam.

In de Flow Hatha yoga volgen de yogahoudingen elkaar in een vloeiende beweging op. De houdingen worden uitgevoerd met aandacht voor het lichaam, de adem in de combinatie met de beweging.

 

De les begint altijd met een korte meditatie zodat lichaam en geest voorbereid worden op de flow, de flow stroomt op een natuurlijke manier uit deze voorbereiding voort. Alle houdingen worden op een op elkaar afgestemde manier aangeboden en zo ontstaat een Flow Hatha les. De houdingen lopen vloeiend (flow) in elkaar over, de adem leidt de beweging. Je lichaam ervaart ontspanning door inspanning.

 

De lessen zijn gebaseerd op een methode die ruimte en veiligheid creëert. Hierdoor ontstaat er een toegankelijkheid voor gevorderde en beginners, voor jong en ouder. Dit wil niet zeggen dat er niet wordt gewerkt, normaal gesproken heb je na de les beslist het gevoel wat gedaan te hebben.

Iedere les duurt een uur en tien minuten, inclusief een korte start meditatie en een korte eind ontspanning.

Waar werk je aan tijdens de  Flow Hatha Yoga

  • Geweldloosheid, zorgzaamheid (Ahimsa)
  • Zelfbeschouwing, jezelf ontwikkelen (Svadhyaya)
  • Lichamelijke oefening (Asana)
  • Ademhaling (Pranayama)
  • Concentratie (Dharana)
  • Meditatie (Dhyana)
  • Volledige overgave (Samadhi) tijdens de eindontspanning

 Jouw voordelen als je Flow Hatha yoga ervaart.

  • Je wordt flexibeler en ervaart kracht in lichaam en geest.

  • Je ervaart minder stress en meer rust in je lichaam.

  • Je ontvangt meer lichaamsenergie en balans.

  • Je merkt dat yoga de maalstroom van zinloze gedachten beperkt.

content image