Hatha yoga

Alleen wie de gedachte los kan laten van het denken te weten wie men is, kan zichzelf en de ander leren kennen.

- BronVanWijsheid -  Facebook

Hatha yoga is een klassieke vorm van yoga gericht op voelen van signalen van het lichaam en ontwikkeling van het geestelijk bewustzijn. Bewust samensmelten van je aandacht met je lichaam, je bewegingen, je adem en de ademruimte. Effect is dat de aandacht meer gericht wordt op het moment en op wat echt en ervaarbaar is. Je komt wat los van je gedachten. Dit geeft rust en stilte en dat geeft  balans.

Op mijn dieptepunt lag ik languit op mijn buik te snotteren op de grond:

"Help me dan toch want ik weet echt niet meer hoe ik verder moet van hier."

Ik voelde een hand op mijn schouder en een stem die zei: "Kind, sta op, je bent nu beter."

 

Hatha yoga worden de yogahoudingen beoefend met aandacht voor het lichaam, de adem in het lichaam en de verbinding die het lichaam heeft met de grond en de lucht of de ruimte om je heen.

Hatha yoga is een van de klassieke vormen van yoga en sterk gericht op voelen, in contact treden met het onderbewustzijn (dat waar jij je eigenlijk nooit zo bewust van bent) en dus op de ontwikkeling van het bewustzijn.

Je komt naar de les samen met je ego. Iedereen heeft een ego. Een ego is niet erg. Het is een bundel gedachten die samen het zelfbeeld en het karakter vormen. Het ego is gericht op het zelf, vindt het zelf belangrijk, beschermt het zelf, geeft waarde aan het zelf en vergelijkt al het andere met het zelf. Twee dingen zijn minder leuk van het ego, dat het zichtzelf zo belangrijk vindt en dat het zo oordeelt en vergelijkt en alles denkt te weten en niets meer objectief onderzoekt (E.G.O. = even geen onderzoek). Dat is de basis van een onrustige geest en veel disbalans in het lichaam en de onvolledige stempel die wij drukken op deze aarde.

Maar hoe kom je van het ego los zodat je terug komt in de stilte en de rust  of zachtheid die jij werkelijk bent? De tools krijg je aangereikt binnen de Hatha yoga; aandachtstraining, ademtechnieken, asana's of yogahoudingen als middel tot onderzoek, meditatie, oefeningen om meer in contact te zijn met je kern, oefeningen om energie in je lichaam meer te laten stromen, oefeningen om meer te aarden, oefeningen om meer bewustzijn te krijgen op energie als bron van leven.

Je aandacht wordt van buiten naar binnen gericht en de ervaring is voelbaar in het lichaam.Wat wordt voelbaar? Je ontvangt signalen van je lichaam, je lichaam geeft uitdrukking aan zaken die verwerkt, verteerd, getransformeerd mogen worden ten gunste van jouw gezondheid. Soms zijn dat natuurlijk ook minder prettige gevoelens. Dat is best moeilijk. Gelukkig is er altijd begeleiding.Jij zelf bent er voor jou, helemaal en onvoorwaardelijk. Je lichaam laat ook iets anders zien van binnen, hoe liefdevol je werkelijk bent, hoe zorgzaam, hoe toegewijd, hoe gevoelig en levend, hoe bezield, hoe vol van devotie, hoe totaal, compleet, perfect, voltooid. Want sommigen zijn dat vergeten, sommigen denken dat kwijt te zijn.

De lessen zijn creatief en afwisselend.

 

content image

 

    De acht aandachtsgebieden ter bevordering van je welzijn zijn:

    1. Yama, dit verwijst naar de vijf onthoudingen;
      1. Ahimsa: geweldloosheid
      2. Satya: waarheid
      3. Asteya: niet stelen
      4. Brahmacharya: ingetogenheid m.b.t. lichaam, spraak en denken
      5. Aparigraha: niet hechten aan bezittingen.
    2. Niyama verwijst naar de vijf voorschriften;
      1. Shaucha: lichamelijke reinheid
      2. Santosha: tevredenheid met wat we hebben
      3. Tapas: gedisciplineerd leven
      4. Svadhyaya: zelfbeschouwing, jezelf ontwikkelen
      5. Ishvarapranidhana: geloven in iets dat groter is dan jij
    3. Asana: lichamelijke oefening / yogahoudingen
    4. Pranayama: ademtechniek om prana te beheersen / meer zuurstof in het bloed
    5. Pratyahara: terugtrekking van de zintuigen/ gerichtheid op het lichaam
    6. Dharana: concentratie/ focus/ aandachtstraining
    7. Dhyana: meditatie/ ontspanning en stilte
    8. Samadhi: volledige overgave

    Als resultaat van de Hatha yoga wordt benoemd

    • Het geestelijk zwaartepunt keert weg van het denken en komt in een toestand van stilte en wat minder onrust in je hoofd.
    • Je wordt flexibeler en ervaart meer kracht in lichaam en ook in je geest.
    • Je ervaart minder stress en meer rust in het dagelijks leven.
    • Je krijgt meer energie en ervaart meer balans.
    • Je wordt liever voor jezelf, kunt de dingen die gebeuren wat beter accepteren.
    • Je leert hoe je kunt kalmeren en weer terug kunt komen bij jezelf.
    • Je kunt echt even genieten van de les en het moment.