meditatie techniek

Je gelukkig voelen.

Afgelopen week had ik een mooi gesprek met een dierbare vriendin. Tijdens het gesprek kwam steeds opnieuw naar voren hoezeer de geest in staat is om telkens benzine te zoeken om het vuur van zijn/haar waarheid weer op te laaien, het vuur van zijn/haar geloof en de overtuigingen. Het is een soort verslaving, onbewust en soms zelfs bewust, laat de geest weer zoeken naar hout om op het vuur te gooien. Voor je het weet laaien de emoties weer op en zodra je er met de volle aandacht deel van bent geworden en er geen afstand meer van te lijken kunnen nemen dan geef je het ook nog lucht (waar je aandacht is daar volgt de adem) en wordt reëel ervaren wat begonnen is als een gedachte (ontstaan uit het niets en dus niets). je maakt het helemaal echt, de geest maakt het echt.

Indien bekend is in je omgeving (en ook dit gaat soms onbewust!) dat jij als mens gevoelig bent voor verlangen naar brandstoffen zodat de geest je op het gebaande pad zal kunnen houden, dan loop je ook nog eens het risico slachtoffer te worden van manipulatie technieken van je omgeving. Als jij heetgebakerd bent dan lijkt de ander slachtoffer te zijn van jouw ‘heetgebakerd zijn’ en wast hij/zij de eigen handen (die de brandstof steeds opnieuw aanreiken) in onschuld. Soms dient het de ander om dit spel te spelen! Zo voedt niet alleen de geest de verslaving maar wordt deze ook nog eens in beeld gezet door de omgeving. Daar kun je aardig opgebrand van raken, van al die, naar het lijkt ware echte dingen, die eigenlijk ontstaan zijn uit gedachten (ontstaan vanuit het niets en dus niets) van jou of van een ander.

Kortom: vuur van de mind wil hout (de emotie in stand houden) en lucht (de emotie reëel maken).

Wat kreeg ik weer een mooi cadeau toen ik gister een mooi artikel onder ogen kreeg dat eigenlijk de tools weer gaf om praktisch mee te werken in het dagelijks leven. Ik draag het daarom ook graag weer over.

Matthieu Ricard, die het Parijse intellectuele leven 40 jaar geleden de rug toekeerde en verhuisde naar India om het boeddhisme te bestuderen. Hij is nu iemand die leeft dicht bij van de Dalai Lama, gerespecteerd als westerse godsdienstwetenschapper.

Zijn tips voor meditatie.

1. Stel je de geest voor als een spiegel. Beelden kunnen worden gereflecteerd in een glas maar geen van de beelden blijft. Gebruik deze techniek van de spiegel ook maar voor je gedachten, laat ze passeren, zie ze, maar laat ze ook weer gaan zoals ze kwamen, uit het niets.

2. het is niet mogelijk om gedachten te stoppen maar het centrum van je aandacht leggen in de adem en het geluid van de adem die binnenstroomt en weer naar buiten gaat dat kalmeert wel de geest, geeft helderheid in de geest. Controle krijgen over de geest gaat niet over het verminderen van vrijheid maar gaat over dat je niet de slaaf bent van gedachten. Het verleggen van je aandacht, in dit geval, gaat meer over leiding nemen over je schip als drijven in je boot en overgeleverd zijn aan de stroom van je gedachten.

3. Ben mindful – geef aandacht aan het meereizen met je adem en merk je dat gedachten je naar andere oorden brengen, breng dan het centrum van je aandacht weer terug naar de adem. Dit is wat ze bedoelen met mindfulness. Mindful zijn kun je ook toepassen op andere sensaties, bijvoorbeeld door te voelen of door aandacht te besteden aan de zintuigen. Het brengt je in het nu. Aanwezig zijn in het nu is meer aan te raden dan overgeleverd rond te drijven in de wereld van de gedachten over toen en straks.

4. Zodra je hier een beetje in beoefend raakt dan kun je verdiepen door kwaliteiten te cultiveren als vriendelijkheid of het leren voelen en omgaan met de energie van verschillende emoties. Iedereen voelt bij glimpen het gevoel van onvoorwaardelijke liefde maar meestal duurt het niet langer dan 15 seconden maar het is mogelijk vast te houden aan dit voelen van liefde door de meditatie techniek vaak te oefenen. Als je voelt dat het steeds vager voelbaar is dan kun je bewust doen herleven.

5. Net als bij het spelen van de piano , het beoefenen van het gevoel gedurende 20 minuten heeft een veel grotere impact dan het beoefenen van 20 seconden.

6. maak gebruik van meditatie om wat ruimte te winnen van negatieve emoties. Je kunt kijken naar een ervaring als een vuur dat brandt . Als je je bewust bent van de woede, dan ben je niet boos maar ben je bewust van je boosheid. Zich bewust zijn van angst is niet angstig zijn maar bewust zijn van angst. Door bewust te zijn van deze emoties, afstand te nemen en er naar kijken maar het niet zijn, gooi je niet meer olie op het vuur en zal de haard uiteindelijk doven. Doordat je er wel met je aandacht bent, volgt de adem naar dit gebied. Je geeft er lucht aan waardoor het nog sneller zal opbranden.
7. Herhaling reduceert spanningen en zorgt voor meer welzijn en het verandert de hersenen. Meditatie van twintig minuten geeft je een middel om te dealen met alles wat in de andere 23 uur en 40 minuten gebeurt.

Probeer oprecht te controleren , te onderzoeken,
Om in eigen ervaring te ontrafelen – het mechanisme van geluk en lijden.
Dit is de wetenschap van de geest.