Ongemak in de meditatiehouding.

Ongemak in de meditatiehouding.

 

Wat zegt dat je in hele lotus het beste resultaat bereikt?

Volgens de Indiase filosofie, zoals beschreven in de Veda’s door de zogenaamde zieners (kennis door directe waarneming in zuiver bewustzijn) ben je alleen in staat om helder bewust te zijn voor langere tijd in een staat van lotushouding. In de cultuur en in de periode waarin deze filosofie is beschreven, is alles afgestemd geweest op dit ‘ware weten’. Ook nu nog wordt in India yoga onderwezen in het kleuter en basisonderwijs. Ik heb in 2011 zo’n school in India bezocht en met eigen ogen gezien hoe dat daar gaat. De juf slaat een traag ritme op de trom, de kinderen zitten met de billen op de grond in het zand. Bij elke slag veranderen de kinderen van houding, moeiteloos en met een hele grote glimlach. Voor hun is het een koud kunstje. De hele yoga filosofie is voor hun een koud kunstje, ze leven het dagelijks. Yoga is hun leven. Maar de vraag blijft steeds: Wie ben jij op dit moment? Hoe ervaar jij de zithouding op dit moment? Wat geeft je lichaam voor signalen?

 

 

Je kunt altijd kiezen!

In de meditatiehouding gebeurt het nog wel eens dat de bloedtoevoer naar de ledematen en dus ook naar de zenuwen wordt afgekneld. Afgeknelde zenuwen kunnen geen signalen meer doorgeven aan de hersenen. Ons lichaam is zo gemaakt dat het lichaam zelf dan nog een soort noodtoestand creëert. Het lichaamsdeel zelf gaat tintelen. Dit tintelen is een poging van het lichaam om te waarschuwen dat er iets is afgekneld. Kortom je lichaam maakt je erop attent dat zich ergens een probleem ontwikkelt. Jij kunt daarna kiezen om een andere houding aan te nemen of om iets te gaan verzitten. Geen ongemak dus maar juist een gemakkelijke manier van samenwerking tussen lichaam en geest.

Yogahoudingen kunnen je helpen!

Afknelling van aderen en zenuwen kan een gevolg zijn van spierspanning in de onderrug. Dit kan het gevolg zijn van een minder flexibel bekken. Tijdens de yogales wordt er dan ook veel aandacht besteed aan houdingen gericht op het flexibeler maken van het bekkengebied. Het is zinvoller om houdingen te doen gericht op een flexibel bekken dan om jezelf in de meditatiehouding te forceren. Tevens is het mogelijk dat het heupgebied erg veel spanning met zich meedraagt en/of de knie gewrichten en/of de enkelgewrichten. Yoga kent houdingen voor het flexibel maken van deze gewrichten. Ook hier geldt weer Het is zinvoller om houdingen te doen gericht op flexibele gewrichten dan om jezelf in de meditatiehouding te forceren. Rekening houden met jezelf helpt altijd! Natuurlijk zal het verhaal uit de overlevering kloppen. Volgens de Indiase filosofie, zoals beschreven in de Veda’s door de zogenaamde zieners (kennis door directe waarneming in zuiver bewustzijn) ben je alleen in staat om helder bewust te zijn voor langere tijd in een staat van lotushouding. Als ik zelf echter ga zitten in de lotushouding dan ben ik mij bewust van mijn lijden. Wat ik voor mijzelf kan betekenen is houdingen doen om flexibeler te worden, mij verdiepen in de filosofie van de yoga omdat ik daar geen weerstand tegen ervaar in mijn dagelijks leven en tot die tijd zo gaan zitten mediteren dat ik in vreugde met mijzelf ben.

Hoe kun je gaan zitten?

Kleermakerszit:

De kleermakerszit wordt ook wel eens de lotus houding genoemd. Echter de kleermakerszit is met de voeten onder de dijen en de lotushouding is met de voeten op het bovenbeen. Het is mogelijk om de voorste voet een beetje te verschuiven tot het voor het andere onderbeen komt te liggen. Op deze manier zit je meer met het gewicht verdeeld over twee zitbotten. Ga zo zitten dat de benen kunnen rusten en in overgave zijn met de grond. Voel de twee zitbotten op je zitkussen. Bewust van je basis (je rustende benen), je kracht (een juist opgebouwde ruggengraat), je rechtheid (lijn tussen hoogste punt hoofd en je perineum), je zachtheid (alle delen van je lichaam rusten op elkaar en daardoor is minimale spierspanning nodig). Je kan beide benen van tijd tot tijd wisselen van positie als dat nodig is.

Birmaanse zithouding:

Zittend op een kussen, plaats je de rechtervoet dicht tegen het zitkussen aan. Plaats de linkervoet tegen de andere voet aan. De benen liggen nu voor elkaar. Ga zo zitten dat de benen kunnen rusten en in overgave zijn met de grond. Voel de twee zitbotten op je zitkussen. Bewust van je basis (je rustende benen), je kracht (een juist opgebouwde ruggengraat), je rechtheid (lijn tussen hoogste punt hoofd en je perineum), je zachtheid (alle delen van je lichaam rusten op elkaar en daardoor is minimale spierspanning nodig). Je kan beide benen van tijd tot tijd wisselen van positie als dat nodig is. Mediteren op een bankje: Een ander hulpmiddel bij het mediteren is een meditatiebankje. Hierdoor kun je geknield mediteren met een rechte rug. Het bankje wordt ter hoogte van je hielen geplaatst. Eventueel plaats je een dun dekentje onder de wreef.

Mediteren op een stoel:

Een ander hulpmiddel bij het mediteren is een stoel. Hierdoor kun je mediteren met een rechte rug terwijl je benen volledig kunnen rusten en ook helemaal ondersteund worden.. Halve lotus: zittend op een kussen, plaats je de rechtervoet voet op de linkerdij (de voetzool wijst naar de lucht. De linkervoet plaats je halverwege de onderkant van de rechterdij. Het is mogelijk om de bovenste voet een beetje te verschuiven. Ga zo zitten dat de benen kunnen rusten en in overgave zijn met de grond. Voel de twee zitbotten op je zitkussen. Bewust van je basis (je rustende benen), je kracht (een juist opgebouwde ruggengraat), je rechtheid (lijn tussen hoogste punt hoofd en je perineum), je zachtheid (alle delen van je lichaam rusten op elkaar en daardoor is minimale spierspanning nodig). Je kan beide benen van tijd tot tijd wisselen van positie als dat nodig is.

Lotushouding:

Zittend op een kussen, plaats je de rechtervoet voet op de linkerdij en de linkervoet op de rechter dij. De voetzolen wijzen naar de lucht. Eventueel kunnen de voetzolen richting de romp wijzen. Ook is het mogelijk om de voeten wat meer richting de knie te plaatsen. Ga zo zitten dat de benen kunnen rusten en in overgave zijn met de grond. Voel de twee zitbotten op je zitkussen. Bewust van je basis (je rustende benen), je kracht (een juist opgebouwde ruggengraat), je rechtheid (lijn tussen hoogste punt hoofd en je perineum), je zachtheid (alle delen van je lichaam rusten op elkaar en daardoor is minimale spierspanning nodig). Je kan beide benen van tijd tot tijd wisselen van positie als dat nodig is.