Yin yoga

Tijdens de les Yin yoga gaat het niet om de kwantiteit, het doen van veel yoga houdingen, maar juist om de kwaliteit van de uitvoering. Het is een tegenovergestelde benaderingswijze van actieve vormen van yoga, het is een tegenovergestelde benadering van het dagelijks leven. Het leven kan hectisch zijn en in deze vorm van yoga vind je de balans in de stilte en het vertragen. We noemen dat meditatie. Je hoeft nergens te komen en niets te bereiken, het is het maken van de omslag van doen naar zijn. Hoe langer je in de houding blijft, hoe dieper je gaat. Je staat toe de ligamenten, pezen en het bindweefsel te stimuleren. Hoe dieper je activeert, hoe ruimer je wordt. Je ervaart dat ook tijdens en na afloop van de les.

In deze yoga ga je weg van het ‘vecht/ vlucht/ bevries’ systeem en daal je in het systeem van rust , overgave en acceptatie. Stress hormonen zullen tot rust komen. Met de tijd, met behulp van de zwaartekracht en met het geduld start de verzachting en het loslaten.

Echt luisteren naar wat er gebeurt in je lichaam.  Binnen de bubbel van je eigen yoga mat ben je alleen maar met jezelf bezig. Adem is het anker voor de geest, net of je de maalstroom van gedachten uitzet met een knopje en de aandacht echt verbinding maakt met het lichaam en de signalen die voelbaar zijn in het lichaam.

Er is niets nieuws te ontdekken of te maken, je verplaatst wat in de weg staat. We hebben allemaal een muur van spanning die je de vrijheid ontneemt, deze muur kom je steeds tegen in de Yin yoga. Zoeken naar langzame afname of ontbinding van de muur van spanning.

Naast yin yoga houdingen is de les ook actief. We beoefenen onderdelen van de adem training uit de Hatha yoga, oefeningen uit Zhineng Qigong, de vijf elementen Qigong en onderdelen van Wudang Wuxin Qigong (Chinese bewegingsleer gericht op de vijf elementen). Deze oefeningen zijn zeer geschikt voor iedereen, ook als je minder makkelijk kunt bewegen en/of veel pijn ervaart (geestelijk/ lichamelijk).

 

content image

Elke yogales start met tot rust komen. Je leert vervolgens in de yogahouding aandacht te hebben voor de ruimte die er is tussen de gedachten in, kleine ramen om doorheen te kijken, die we stilte noemen. Die stilte is het fundament voor onze gezondheid en welbevinden. Je kunt een prachtig lichaam hebben maar als je geen vrede hebt in je hoofd dan is er ook geen vrede in je lichaam.

Als je uit een houding komt dan heb je het gevoel alsof je gebroken bent, dat hoort er allemaal bij. Spanning in spieren is voor het grootste deel spanning ontstaan door het denken en piekeren. Het denken is het spanningsveld zelf. Spanning ligt in het lichaam opgeslagen in organen en spieren. Die spanning laat niet zomaar los als het eenmaal gehecht is aan het lichaam.

Dharma, het hoogste pad, oog hebben voor het andere, hen op liften naar een hoger niveau. Hoe meer je daar succes in hebt hoe meer je ogen stralen en hoe meer het hart straalt. Dat is waar het allemaal om draait. Aardig zijn voor de ander. Aardig zijn voor de ander in jezelf, je pijn, je spanning. Op deze zachte manier lift je jezelf naar vrijheid, balans, rust en stilte.

Yin yoga vormt een grotere uitdaging dan de actieve yogavormen. Actieve yogavormen geven nog een gelegenheid om veel te bewegen, zijn intensief en geven nog afleiding. Yin yoga is echt een uitdaging voor de geest. Yin yoga geeft mogelijkheid om te oefenen in stil zijn en naar binnen keren om te voelen en ervaren.

De geest is net een apenkooi waar de aap heen en weer slingert van het ene touw naar het andere maar in Yin yoga leer je de touwen weg te halen zodat de geest een ruimte wordt die uitdaagt om nieuwe patronen te op te bouwen.

(Travis Eliot, bedenker van The Ultimate Yogi)

Je richt je vizier te laag. Verruim de reikwijdte van je horizon. Breid de diepte van je visie uit. Aanschouw meer in jezelf dan je denkt dat er te zien is.

(Neale Donald Walsch, Van dag tot dag)